När uppgivna bränsleförbrukningar ger uppgivna konsumenter

Bränslemätare

Uppgivna konsumenter är förmodligen det enda som vissa biltillverkare levererar i kundnytta avseende sina bilars bränsleförbrukningar. Din bil kan vara betydligt ”törstigare” än du tror. En del modeller förbrukar hela 50 till 60 procent mer bränsle än vad som deklareras av den tekniska specifikationen från tillverkarna. Motormännens tekniska expert säger: ”Bilisterna är lurade och rättslösa”.

Orsaken till de stora differenserna är att biltillverkarna inte behöver redovisa verklig bränsleförbrukning, utan de uppger bara resultat av laboratorietester. Så du som köper en bränslesnål bil får helt enkelt finna dig i att bilen drar betydligt mer än vad tillverkaren uppgivit. Det är tidningen Motors egna tester och genomgång av en stor studie från den Europeiska tankesmedjan Transport and Environment som ligger bakom avslöjandet.

Enligt Motormännen är detta en stor skandal då det är mycket svårt för enskilda bilköpare att få kompensation för sådan vilseledande och falsk marknadsföring. Skillnaden mellan uppgiven och verklig bränsleförbrukning har ökat dramatiskt. 2001 var skillnaden i snitt 9 procent, 2012 hade den ökat till 28 procent, och 2015 var skillnaden hela 42 procent.

Tanka

Bilkoncernen PSA med bilmärkena Peugeot och Citroen uppger de facto bilarnas verkliga bränsleförbrukning. Vad gäller de övriga biltillverkarna så har Motormännen fått lite olika svar när de frågat om de kommer att göra likadant. Biltillverkare som Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford välkomnar detta i all sin tydlighet.

Detta medan man på Kia Motors menar att man följer det regelverk som är, och att man inte kan se någon kundnytta med ett ytterligare referensvärde. Dock är det mest uppseendeväckande, enligt Motormännen, att Volvo sonika vägrar att svara på några frågor om skandalen.

Nedan några exempel på bilmodeller med uppgiven respektive verklig bränsleförbrukning. (Förbrukningen anges i liter per 100 kilometer)

AUDI A4 Avant 2,0 TDI Q

Drivmedel: Diesel – Uppgiven förbrukning: 5,1 – Verklig förbrukning: 6,8

Skillnad +45%

BMW 320 D EDE Touring

Drivmedel: Bensin – Uppgiven förbrukning: 4,4 – Verklig förbrukning: 6,2

Skillnad +41%

Kia Niro Hybrid

Drivmedel: Bensin /el – Uppgiven förbrukning: 3,8 – Verklig förbrukning: 5,1

Skillnad 34%

Mazda 6 Wagon 2,2 DE

Drivmedel: Diesel – Uppgiven förbrukning: 5,4 – Verklig förbrukning: 6,5

Skillnad 20%

Mitsubishi Outlander PHEV

Drivmedel: Bensin/el – Uppgiven förbrukning: 1,8 – Verklig förbrukning: 6,1

Skillnad +233%

Volvo V40 Cross Country D3

Drivmedel: Diesel – Uppgiven förbrukning: 3,8 – Verklig förbrukning: 5,5

Skillnad +45%

Toyota Prius

Drivmedel: Bensin/el – Uppgiven förbrukning: 3,0 – Verklig förbrukning: 4,6

Skillnad +53%

Källa: motormannen.se