Så håller du bacillerna och virusen borta i vinter

bacillerna och virusenVisst är det jobbigt när ett virus tar över ett annat? När alla hostar och snorar på tåget eller bussen? Var inte orolig! Denna guide kommer att stärka ditt immunförsvar och hålla bacillerna och virusen borta i vinter.

Bekämpa förkylningen med vitlök, ingefära och honung
Vitlök stärker immunförsvaret samtidigt som den motverkar virusinfektioner genom sina antibakteriella ämnen. Ingefäran hämmar inflammationer och piggar upp en täppt näsa. Honung lenar din hals samtidigt som den är slemlösande och kan lindra hosta. Blanda ovannämnda med hett vatten och lägg i en citronskiva vilket minskar svullnaden och ger dig en riktig vitaminboost. En juice på apelsin, ingefära och citron kan även vara bra för dig med förkylning eftersom den är lätt bakteriedödande och slemlösande.

Sömn för att stärka kroppen
Vi använder sömnen för att återhämta oss. När vi inte får sova våra sex till nio timmar försämras immunförsvaret genom att produktionen av kortison ökar. Dessutom påverkas våra neutrofiler, som är en sorts vita blodkroppar, till att få försämrad försvarsförmåga. Personer som sover bra har dessutom lättare att hantera en infektion än en person som lider av sömnbrist.

Motion håller bakterierna borta
Träning i alla former gör immunförsvaret stabilt och en bra grundkondition är viktigt. Studier visar på att motion kan minska risken att bli sjuk med hela 18%! Om du har ett stillasittande jobb är det därför extra viktigt att du rör på dig. När du tränar är det bra om du får upp puls – det är då träningen ger bäst effekt. Ett bra tips är att springa eller cykla till och från jobbet.

Ät vitaminrik kost för att hålla dig frisk
Alla vitaminer stärker din kropp på ett bra sätt. Men speciellt gröna grönsaker stärker immunförsvaret avsevärt. Broccoli, grönkål och spenat hjälper till att förstöra infekterade celler i tarmen. Citrusfrukter motverkar virus genom sin höga halt av vitamin C. Bär är vitaminbomber som stärker din kropp, blåbär t ex fungerar speciellt bra för att stärka immunförsvaret, då de är fyllda med både antioxidanter och vitaminer.

Klä dig efter väder – släpp inte in smittbovarna
Att bli nedkyld försämrar immunförsvaret. Det viktigaste att sätta på sig vid kyla är en mössa då den större andelen av kroppsvärmen går ut via huvudet. Handskar är bra eftersom både dina händer, handleder, fötter och anklar också utsöndrar värme. Det är även viktigt att inte gå ut med blöta kläder vid kyla.

Slutligen – tvätta händerna ofta och undvik att vara nära personer som hostar och är snuviga, alltså de redan smittade. Drick mycket vatten och stressa inte. Om du följer dessa råd har du en mycket större chans att inte drabbas av en långvarig förkylning och håller dig frisk istället.

Om du vill lära dig mer hur du håller dig frisk via kosten kan du gå en kurs i kost och näringslära.

Källa: kurser.se