Oanvänd utrustning för 3,2 miljarder slängs varje år från svenska företag

oanvänd utrustningStora värden går förlorade varje år hos svenska företag när de kastar saker de inte behöver, oanvänd utrustning för 3,2 miljarder. Det visar en undersökningen från auktionsföretaget PS Auction.

Undersökningsföretaget Inizio har på uppdrag av PS Auction tittat på hur svenska SME-företag förhåller sig till sin utrustning. Har man oanvänd utrustning som inte används, slänger man utrustning och hur tänker man när man skaffar nytt eller gör sig av med gammalt? Är second hand-marknaden ett alternativ?

Stora värden kan räddas om företagen säljer sitt “skräp”
Undersökningen visar att var fjärde SME-företag (företag med 10-49 anställda) slänger utrustning för över 30 000 kronor per år. Det genomsnittliga värdet på den utrustning som företagen slänger är 96 000 kronor. Givet 33 401 företag inom SME-segmentet uppgår värdet på utrustning som slängs varje år till över 3,2 miljarder kronor.

– Vi får ofta höra att företag avstår från att avyttra sådant som inte används, eller att köpa second hand, för att det upplevs som krångligt. Internetauktioner är skapade för att vara en plattform som kapar krånglet, som gör det snabbt, enkelt och digitalt att köpa och sälja på. Varje dag bevisar vi att det finns en marknad för allt. Förutom att miljön vinner på det är det också en bra affär för både säljare och köpare, säger Per Henriksson, vd för PS Auction.

32 miljarder i oanvänd utrustning
Om värdet på det som kastas varje år är högt, är värdet på det som står oanvänt hos företagen ännu högre. Var femte bolag har utrustning värd över 100 000 som står oanvänd. Det genomsnittliga värdet på oanvänd utrustning hos företagen uppgår till 302 000 kronor, vilket innebär att det står oanvänd utrustning för 32 miljarder kronor hos företagen.

Positiv attityd till begagnat
En majoritet av företagen kan tänka sig att köpa begagnad utrustning. Dessutom uppger över hälften att miljö och CSR är viktiga faktorer när det gör sig av med utrustning.

– Vår undersökning visar att det finns ett glapp mellan ord och handling hos företagen. Trots en god attityd till miljö och begagnatmarknaden kör många i samma hjulspår och slänger saker som de annars skulle få stora belopp för om de sålde utrustningen vidare, säger Per Henriksson.