Årets Black Friday gav rekordvolymer hos PostNord

Årets Black FridayÅrets Black Friday slår nya rekord, aldrig någonsin förr har det handlats så mycket på nätet under ett dygn. Var tredje svensk fyndade varor fredagen den 24 november för sammanlagt 5,3 miljarder kronor. Det framgår av en undersökning som PostNord genomfört den 25-27 november 2017.

Hela 95 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och var tredje svensk handlade också under dagen. Hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. I snitt handlades det för 2 290 kronor per person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Bråda dagar hos PostNord

Den kraftiga tillväxten märks också hos PostNord som just nu har fullt upp med att leverera alla e-handlade försändelser. PostNord hanterade under den gångna helgen 719 000 paket, vilket är 51 procent fler än motsvarande helg efter Black Friday 2016. Det är också väsentligt högre paketvolymer än de prognoser som e-handelsföretagen lämnat till PostNord inför helgens planering.

─ Svenskarna e-handlar som aldrig förr. Både e-handlare och distributörer har planerat länge för den här dagen, men ingen hade kunnat drömma om en sådan här utveckling. På PostNord ser vi ett enormt tryck. Vi har stärkt upp med extra personal och extra fordon för att kunna leverera så snabbt som möjligt. Det kan ändå hända att några mottagare får vänta lite extra på sin leverans. Vi hoppas på förståelse för det, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord

 

Fakta från undersökningen
  • Under Black Friday-dygnet (24 november) handlade svenskarna prisnedsatta varor för 5,3 miljarder, vilket är cirka 1,7 miljarder mer än i fjol.
  • 95 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday fredagen den 24 november.
  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 290 kronor.
  • 33 procent (40 % 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 52 procent (46 % 2016) handlade enbart på nätet och 15 procent (14 % 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (41 %), hemelektronik (32 %), skönhet/hälsa (20 %) och media (19 %).
  • 8 procent av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 233 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 230 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, dvs 5 procent av den totala summan.

Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1 475 och undersökningen genomfördes med Kantar SIFOs webbpanel.